Directly to content
  1. Publishing |
  2. Search |
  3. Browse |
  4. Recent items rss |
  5. Open Access |
  6. Jur. Issues |
  7. DeutschClear Cookie - decide language by browser settings

Kompetenzentwicklung durch arbeitsintegriertes Lernen in der Berufsbildung

Stegmaier, Ralf

English Title: Competency development through training-on-the-job for vocational education

[thumbnail of dissertation.pdf]
Preview
PDF, German
Download (547kB) | Terms of use

Citation of documents: Please do not cite the URL that is displayed in your browser location input, instead use the DOI, URN or the persistent URL below, as we can guarantee their long-time accessibility.

Abstract

In der Arbeit wird eine integrative Konzeptualisierung von arbeitsintegriertem Lernen entwickelt, die Ansätze der Handlungsregulationstheorie und des situierten Lernens miteinander verbindet. Weiter wird ein Modell zur arbeitsstrukturalen und instruktionalen Lernortqualität vorgestellt. Berichtet wird über die Erfahrungen bei der Implementation arbeitsintegrierter Lernumgebungen für Zwecke der betrieblichen Berufsausbildung in der Automobilindustrie, über empirische Befunde zur Qualität des Lernorts Arbeitsplatz,über Auswirkungen auf die Selbstkonzeptentwicklung von Auszubildenden sowie über differentielle Zusammenhänge von Lernortmerkmalen und Kompetenzentwicklung.

Translation of abstract (English)

In this paper an integrated approach to on-the-job training for vocational purposes is developed, which incorporates thinking from situated cognition / action as well as from classic action theoretic modellings. A concept for describing the quality of on-the-job training environments is proposed. Lessons learned from the implementation of on-the-job training environments for vocational education are discussed. Empirical findings regarding the quality of the learning environment, effects on the development of the self-concept of vocational abilities and relations between attributes of the learning environment and competency development are reported.

Document type: Dissertation
Supervisor: Sonntag, Prof. Dr. Karlheinz
Date of thesis defense: 13 September 2000
Date Deposited: 27 Sep 2000 00:00
Date: 2000
Faculties / Institutes: The Faculty of Behavioural and Cultural Studies > Institute of Psychology
DDC-classification: 300 Social sciences
Controlled Keywords: Handlungsorientiertes Lernen, Erfahrungsorientiertes Lernen, Betriebliche Berufsbildung
Uncontrolled Keywords: Training on-the-job , vocational training , situated action
About | FAQ | Contact | Imprint |
OA-LogoDINI certificate 2013Logo der Open-Archives-Initiative