Directly to content
  1. Publishing |
  2. Search |
  3. Browse |
  4. Recent items rss |
  5. Open Access |
  6. Jur. Issues |
  7. DeutschClear Cookie - decide language by browser settings

Verlorene Arkadien : Das pastorale Motiv in der englischen und amerikanischen fantastischen Literatur - H.P. Lovecraft, James Branch Cabell, Mervyn Peake, William Gibson

Plaschka, Oliver

English Title: Arcadies Lost : The Pastoral Theme in English and American Fantastic Literature - H.P. Lovecraft, James Branch Cabell, Mervyn Peake, William Gibson

[thumbnail of Verlorene_Arkadien.pdf]
Preview
PDF, German
Download (3MB) | Terms of use

Citation of documents: Please do not cite the URL that is displayed in your browser location input, instead use the DOI, URN or the persistent URL below, as we can guarantee their long-time accessibility.

Abstract

Die Einleitung der Arbeit präsentiert eine knappe Genealogie pastoraler und fantastischer Literatur und untersucht im Rahmen einiger kulturgeschichtlicher Exkurse prominente gemeinsame Motive: das Goldene Zeitalter, die sentimentale Verklärung der Kindheit, die altgewordene, "ausdünnende" (entzauberte) Welt, sowie die Rolle des arkadischen Hirtengottes Pan als Botschafter des Alten und Verdrängten. Mit Hilfe des Begriffs der Desiderie wird das Bestreben von Protagonisten, insbesondere in fantastischen Szenarien, erfaßt, sich im Rahmen einer Suchfahrt mit dem Verlorenen wiederzuvereinen. Vor diesem Hintergrund bietet der Hauptteil der Arbeit einen Überblick über vier Weltentwürfe, die exemplarisch die Entwicklung der englischen und amerikanischen fantastischen Literatur und der pastoralen Motive in ihr verdeutlichen. Dies soll nicht zuletzt auch dazu dienen, ein neues Licht auf jene oft unzureichend oder einseitig untersuchten Texte zu werfen. H.P. Lovecrafts Traumlandgeschichten, die meist als schlichte Imitationen Lord Dunsanys behandelt werden, verdeutlichen in besonderer Weise Lovecrafts ethisch-ästhetische Theorie. James Branch Cabell verschmilzt in seinen Poictesme-Romanzen seine eigene Biographie mit der seines fiktionalen Kulturstifters und der Menschheitsgeschichte selbst. Mervyn Peakes Gormenghast-Romane verschränken Motive der Pastoralen mit solchen des Bildungsromans oder der Gothic novel. William Gibsons Cyberspaceromane schließlich zeichnen eine außer Kontrolle geratene, von Simulakren und virtuellen Räumen geprägte Welt. Die Suche nach dem entrückten Arkadien manifestiert sich in diesen Szenarien in dem Verhältnis der Protagonisten zu Jugend, Heimat oder einem Traditionsbegriff, sowie in der Umsetzung der paradigmatischen Oppositionen Stadt und Land, heute und einst, Kultur und Natur, künstlich und echt, auf mehreren räumlichen wie zeitlichen Achsen. Hieraus leitet sich schließlich die Frage nach den Möglichkeiten des Authentischen und dem Platz des Menschen in diesen Welten ab, und nach seiner Möglichkeit entweder zur Heilung seiner Welt oder zur Flucht, und damit der Aussicht auf Erfüllung der Desiderie.

Translation of abstract (English)

The introduction of this thesis comprises a concise genealogy of pastoral and fantastic literature. In the course of several historico-cultural excursuses, prominent motifs shared by both traditions are explored: the Golden Age, sentimental glorification of childhood, the ageing or "thinning" (disenchantment) of the world. Special attention is paid to the role of the Arcadian shepherd-god Pan as an ambassador of the ancient and the suppressed. The concept of "desideration" is introduced to describe the endeavors of characters in fantastic scenarios who go on quests for a reunion with what they think they have lost. Against this backdrop, the main part of the thesis offers a survey of four fictional worlds, illustrating the progression of English and American fantastic literature and the pastoral elements therein. As many of these texts have unfortunately been subject to only insufficient or partial study, the individual analyses are also meant to shed a new light on the former. H.P. Lovecraft's Dreamland Stories, usually neglected as "Dunsanian imitations", prove especially useful in explaining Lovecraft's ethic-aesthetic theory. James Branch Cabell, in his Poictesme romances, merges his own biography with his fictional culture hero's and the history of humankind. Mervyn Peake's Gormenghast novels interlock motifs of the pastoral and the Gothic tradition with those of the Bildungsroman. Finally, William Gibson's cyberspace novels show a world spun out of control, haunted by simulacra and virtual spaces. In all of these scenarios, the search for an "Arcady Lost" manifests itself in the way concepts of origin, such as youth, home and tradition, are perceived by the protagonists, and how certain paradigmatic oppositions, on several spatial and temporal axes, are conceived and translated: town and country, now and then, culture and nature, artificial and real. Ultimately, the idea of Arcadia challenges the concept of the "authentic", and raises the question of man's place in these worlds; his ability to heal his world or his urge to flee it and his chances of ever completing his quest of desideration.

Document type: Dissertation
Supervisor: Schnierer, Prof. Dr. Peter Paul
Date of thesis defense: 26 August 2009
Date Deposited: 02 Dec 2009 10:52
Date: 2009
Faculties / Institutes: Neuphilologische Fakultät > Anglistisches Seminar
DDC-classification: 820 English and Old English literatures
Controlled Keywords: Arkadien Motiv, Cyberpunk, Goldenes Zeitalter, Hirtendichtung, Lovecraft, Howard P., Phantastische Literatur
Uncontrolled Keywords: Cabell, James B. , Gibson, William , Peake, Mervyn , Fantastic Literature , Fantasy Literature , Pastoral Literature
About | FAQ | Contact | Imprint |
OA-LogoDINI certificate 2013Logo der Open-Archives-Initiative