Directly to content
  1. Publishing |
  2. Search |
  3. Browse |
  4. Recent items rss |
  5. Open Access |
  6. Jur. Issues |
  7. DeutschClear Cookie - decide language by browser settings

Plagiaterkennung und Plagiatvermeidung an Universitäten und Bibliotheken

Nissen, Martin

In: Bibliothek Forschung und Praxis, 36 (2012), Nr. 2. pp. 200-206. ISSN 1865-7648

[thumbnail of Nissen_2012_Plagiaterkennung_und_Plagiatvermeidung.pdf]
Preview
PDF, German - main document
Download (92kB) | Terms of use

Citation of documents: Please do not cite the URL that is displayed in your browser location input, instead use the DOI, URN or the persistent URL below, as we can guarantee their long-time accessibility.

Abstract

Trotz des großen öffentlichen Interesses und der hohen Relevanz bei der Bewertung von Prüfungsleistungen wurde das Thema Plagiaterkennung und Plagiatvermeidung von wissenschaftlichen Bibliotheken in Deutschland bisher nicht systematisch aufgegriffen. Den vorliegenden Untersuchungen zufolge wird die Häufigkeit von Plagiaten zukünftig weiter ansteigen. Ausgehend von der Beschreibung des Ist-Zustandes an Universitäten und Bibliotheken zeigt der Beitrag Möglichkeiten eines systematischen Umgangs mit Plagiaten als Form wissenschaftlichen Fehlverhaltens auf. Besondere Bedeutung kommt dabei Veranstaltungen zur Vermittlung von Informationskompetenz zu, die durch den Einsatz von Plagiaterkennungssystemen flankiert werden können. Ergänzt werden diese strategischen Überlegungen durch die Beschreibung konkreter Aktivitäten an der Universitätsbibliothek Heidelberg.

Translation of abstract (English)

Despite of a significant public interest and a high relevance for the assessment of examination the recognition and prevention of plagiarism has not been sufficiently discussed by libraries in Germany. According to previous studies, the frequency of plagiarism will rise within the next years. After describing the current state at universities and libraries the article discusses different ways of a systematic approach to plagiarism as a form of scientific misconduct. Of high importance are classes in information literacy, which can be supported by the use of plagiarism detection systems. Besides these strategic considerations, the article decribes concrete activities at the University Library Heidelberg.

Document type: Article
Journal or Publication Title: Bibliothek Forschung und Praxis
Volume: 36
Number: 2
Publisher: de Gruyter
Place of Publication: Berlin
Date Deposited: 19 Sep 2017 17:55
Date: 2012
ISSN: 1865-7648
Page Range: pp. 200-206
Faculties / Institutes: Service facilities > Universitätsbibliothek (UB)
DDC-classification: 020 Library and information sciences
Controlled Keywords: Plagiat, Universitätsbibliothek
About | FAQ | Contact | Imprint |
OA-LogoDINI certificate 2013Logo der Open-Archives-Initiative