Directly to content
  1. Publishing |
  2. Search |
  3. Browse |
  4. Recent items rss |
  5. Open Access |
  6. Jur. Issues |
  7. DeutschClear Cookie - decide language by browser settings

The National Museum of China: Building Memory, Shaping History, Presenting Identity

Hennings, Anne

[thumbnail of The National Museum of China: Building Memory, Shaping History, Presenting Identity]
Preview
PDF, English (The National Museum of China: Building Memory, Shaping History, Presenting Identity) - main document
Download (28MB) | Terms of use

Citation of documents: Please do not cite the URL that is displayed in your browser location input, instead use the DOI, URN or the persistent URL below, as we can guarantee their long-time accessibility.

Abstract

In March 2011, the National Museum of China, a union of the former Museum of Chinese History and the Museum of Chinese Revolution, opened to the public at Tiananmen Square, the heart of the Chinese Nation. The transition to a modern museum complex was fast, ambitious and, to a certain extent, drastic: Only 20% of the original building was kept; 80% is new structure. Thus the museum expanded on a gigantic scale from 65,000 m² to almost 192,000 m², currently constituting the largest museum in the world. It presents itself with a new look and new displays. Although the architects of von Gerkan, Marg and Partners (gmp) were officially commissioned in 2004, the approved design and the entire building project experienced fundamental changes right up until the opening of the museum in 2011.

This thesis undertakes a comprehensive analysis of the redesigned National Museum of China, its current significance, its role as a cultural institution and as a representative of the Chinese nation. Chapter One (Framing the Subject: Origins and Concepts) introduces general museum concepts and the historic development of the National Museum of China. Chapter Two (Building Memory: The Architectural Form) examines the current architecture and its influence in the creation of memory and memorial culture. Chapter Three (Shaping History: The Presentation of the Collection) investigates the new presentation of the collection as well as continuities and changes in the display of the official master narrative. An appendix includes comprehensive results of various visitor surveys and statements of the museum staff from 2003, 2007 and 2011. This study presents the latest transformation of one of the most important cultural institutions of the People's Republic of China.

Translation of abstract (German)

Nach mehr als vierjährigem Umbau eröffnete das Chinesische Nationalmuseum im März 2011 am Platz des Himmlischen Friedens, dem Herzen der Volksrepublik Chinas. Es präsentiert sich äußerlich und innerlich erneuert, in neuem architektonischen Gewand und mit neuen Ausstellungen. Die Fläche des Museums wurde von ursprünglich 65.000m² auf knapp 192.000m² fast verdreifacht. Nur 20% der originalen Bausubstanz blieb erhalten, 80% des Museums ist neu. Entstanden ist das flächenmäßig größte Museum der Welt. Obwohl das Architekturbüro von Gerkan, Marg and Partners (gmp) bereits 2004 offiziell mit dem Bauvorhaben beauftragt worden waren, erfuhren der genehmigte Entwurf und das Bauprojekt in den darauf folgenden Jahren bis zur Fertigstellung 2011 gravierende Änderungen.

Die Dissertation bietet eine umfassende Analyse der Um-und Neugestaltung des Chinesischen Nationalmuseums, seiner momentanen Bedeutung, seiner Rolle als Kulturinstitution und als Repräsentant der Chinesischen Nation. Im ersten Kapitel (Framing the Subject: Origins and Concepts) werden relevante Museumskonzepte im Allgemeinen und das Chinesische Nationalmuseum im Besonderen vorgestellt und seine historische Entwicklung beschrieben. Das zweite Kapitel (Building Memory: The Architectural Form) befasst sich mit der baulichen Analyse und dem Einfluss der Architektur auf die Schaffung von Erinnerungskultur. Das dritte Kapitel (Shaping History: The Presentation of the Collection) untersucht die neue Präsentation der Sammlung, deren Entwicklung und den Wandel des offiziellen Geschichtsbilds. Die Dissertation schließt die Ergebnisse von umfassenden Befragungen der Museumsmitarbeiter und Besucher aus den Jahren 2003, 2007 und 2011 ein. Die Studie präsentiert den jüngsten Wandel eines der bedeutendsten Kulturinstitutionen der Volksrepublik Chinas.

Document type: Dissertation
Supervisor: Ledderose, Prof. Dr. Lothar
Date of thesis defense: 25 June 2013
Date Deposited: 12 Aug 2013 09:26
Date: 2013
Faculties / Institutes: Philosophische Fakultät > Institut für Kunstgeschichte Ostasiens
DDC-classification: 720 Architecture
950 General history of Asia Far East
Controlled Keywords: Kunstgeschichte
Uncontrolled Keywords: Museum Studies
About | FAQ | Contact | Imprint |
OA-LogoDINI certificate 2013Logo der Open-Archives-Initiative